Syödään

värikkäästi

Kasvipohjaiset ravintoaineet ovat kasveista saatavia elintärkeitä aineita. Niitä on hedelmissä ja vihanneksissa. Kasvit tuottavat ravinteita edistääkseen omaa kasvuaan ja suojellakseen itseään solujen tuhoutumiselta ja taudeilta.

Hedelmien ja vihannesten hehkuvat värit ovat usein peräisin näistä kasvipohjaisista ravintoaineista. Värikkäät kasvikset ovat siis luonnon terveellinen lahja meille. Jokainen luontainen väri tukee hyvinvointia omalla tavallaan, ja tästä syystä kaikkia värejä pitäisi syödä päivittäin. Siksi on tärkeää huolehtia, että elimistö saa riittävästi kasvipohjaisia ravintoaineita, jotka auttavat meitä pysymään terveinä, ja syödä tasapainoisesti eri värejä päivittäin.

Syötkö

riittävästi

hedelmiä ja

vihanneksia? 

Tiedämme, että kiireen, hinnan ja kausivaihtelujen vuoksi emme aina saa päivittäin tarvitsemiamme ravintoaineita. Nutrilite Health Institute on sitoutunut tutkimustyöhön ja teettänyt aiheesta tutkimuksen The Global Phytonutrient Report*. Siinä kävi ilmi, että kolme neljästä aikuisesta ei syö Maailman terveysjärjestön suosittelemaa 400 grammaa kasviksia päivässä.** Näin syntyy aukko ruokavalion ja elimistön tarpeitten välille. Itse asiassa monen aikuisen pitäisi tuplata kasvisten saantinsa täyttääkseen WHO:n suositukset. Tämä ravitsemuksellinen aukko saa aikaan terveysongelmia ja voi aiheuttaa monia kroonisia sairauksia, kuten liikalihavuutta, sydäntauteja ja osteoporoosia.

Pähkinät, teet, viljat, palkokasvit, hedelmät ja vihannekset ovat hyviä kasvipohjaisten ravintoaineiden lähteitä. Kaikkia niitä runsaasti sisältävän ruokavalion noudattaminen tukee elimistön toimintaa, aktiivista elämäntapaa ja tervettä ikääntymistä. Kasvipohjaiset ravintoaineet ovat suotuisia orgaanisia yhdisteitä, joiden avulla kasvit suojaavat itseään stressiltä ja vaurioilta ja jotka edistävät tasapainoista kasvua. Kasvipohjaisten ravintoaineiden saralla tehdään uusia tutkimuslöytöjä päivittäin. Nutrilite Health Instituten asiantuntijat työskentelevät jatkuvasti laajentaakseen ymmärrystämme siitä, miten voimme täyttää ruokavaliomme aukot ja pysyä terveinä.

*El informe global sobre fitonutrientes: Una instantánea global del consumo y disponibilidad de frutas y verduras, y las implicaciones en cuanto al aporte de fitonutrientes
**Fuente: Fuente: Organización Mundial de la Salud/Organización de Agricultura y Alimentación de la ONU. Dieta, nutrición y la prevención de enfermedades crónicas; Informe de un panel de expertos conjunto de la FAO/OMS en Ginebra, Organización Mundial de la Salud, 2003 (Serie de informes técnicos N.º 916)