Syödään

monipuolisesti

päivittäin

Monet ihmiset pyrkivät syömään oikein ja liikkumaan, mutta se ei aina ole helppoa. Maailman terveysjärjestön suosituksen mukaan hedelmiä ja vihanneksia tulisi syödä 5–9 annosta päivässä**. Monet asiantuntijat ovat kuitenkin huolissaan siitä, että kaupoissa myytävät hedelmät ja vihannekset eivät ole yhtä ravinteikkaita kuin ennen. Kiireinen ja aktiivinen elämä saa aikaan sen, että noin 75 % ihmisistä ei syö riittävästi kasviksia, jolloin ravitsemukseen syntyy aukkoja***. Vaikka ruokavalio sisältäisi kasviksia, emme välttämättä syö niitä riittävän monipuolisesti. Mitä sitten voimme tehdä?

Ravintolisät voivat auttaa täyttämään ruokavalion aukkoja ja huolehtimaan siitä, että elimistö saa tarvittavia ravintoaineita riittävän monipuolisesti ja oikeina määrinä. Ravintolisät on helppo ottaa osaksi kiireisintäkin aikataulua.

**Lähde: Maailman terveysjärjestö / YK:n elintarvike- ja maatalousjärjestö. Diet, Nutrition, and the Prevention of Chronic Diseases; Report of a Join FAO/WHO Expert Consultation Geneva, World Health Organization, 2003 (Technical Report Series No. 916)
***Hall JN, Moore S, Harper SB, Lynch JW. Global variability in fruit and vegetable consumption. Am  J Prev Med. 2009: 36 5 402 -409 

Päivittäisessä

ravitsemuksessa

on aukko

Ihmiset haluavat elää tervettä elämää ja yltää parhaaseensa. Jos ruokavalio saa aikaan aukkoja ravitsemuksessa, elimistö ei pysty korjaamaan itseään ja pysymään vahvana. Miksi tarvittavia hedelmiä ja vihanneksia on niin vaikeaa syödä riittävästi ja riittävän monipuolisesti?

Nykymaailmassa tasapainon esteenä on monia tekijöitä. Kiireinen aikataulu, muuttuva ruokavalio ja valmisruokien syöminen vaikeuttavat terveellistä ja monipuolista kasvisten saantia. Suuret määrät saasteita ja torjunta-aineita sekä tuoreen ruoan heikentynyt laatu, joka johtuu ruoan pitkistä kuljetusmatkoista, ovat saaneet monet asiantuntijat epäilemään kaupoissa myytävien ruokien ravitsemusarvoja. Uskonnolliset ruokavaliosäännöt ja kulttuuriin liittyvät perinteet voivat rajoittaa valittavissa olevien ruokien määrää ja tehdä oikean tasapainon löytämisestä entistä vaikeampaa.

Haluamme elää täyttä elämää, mutta päivittäiset ravitsemusaukot saattavat estää meitä nauttimasta elämästä täysin siemauksin. Syömme usein lennossa, rasvaista ja sokeripitoista ruokaa, eivätkä perheen ruokatoiveet aina tee terveellisestä syömisestä helppoa. Näiden ravitsemusaukkojen täyttäminen on ensimmäinen vaihe kohti aktiivista ja täyttä elämää.

Vapautetaan

hyvän

ravitsemuksen

voima

Vitamiinit ja kivennäisaineet ovat tärkeitä ravitsemuksen ja hyvinvoinnin kannalta. Tiesitkö kuitenkaan, että elimistö ei pysty toimimaan ilman niitä? Normaalin kasvun ja kehityksen varmistamiseksi tarvitaan pieniä määriä useita vitamiineja ja kivennäisaineita päivittäin.

Makroravinteet, kuten hiilihydraatit ja rasvat ovat tärkeimmät energianlähteemme. Proteiinit ovat elimistön rakennusaineita, kun taas kivennäisaineet antavat elimistölle rakennetta ja vaikuttavat moniin aineenvaihdunnan prosesseihin. Vitamiinit ovat elintärkeitä terveytemme kannalta, ja niiden puutostilat aiheuttavat monia kroonisia sairauksia. Ihmiselimistö ei pysty varastoimaan vesiliukoisia vitamiineja eikä monia kivennäisaineita, joten niitä on saatava riittävästi päivittäin, jotta elimistö pystyy toimimaan oikein ja pysymään terveenä. Rasvaliukoiset vitamiinit varastoituvat elimistön rasvakudokseen, mutta jos niitä saa ravinnosta liian vähän joka päivä, seurauksena voi olla vakava krooninen sairaus.

Elimistömme tarvitsee lisäksi muitakin ravintoaineita pysyäkseen tasapainossa. Omega-rasvahapot auttavat ylläpitämään sydämen terveyttä ja tukevat aineenvaihdunnan toimintaa. Luusto, aivot ja veri hyötyvät oikeasta vitamiinien ja kivennäisaineiden yhdistelmästä sekä antioksidanteista, jotka ovat elimistön luonnollisia suoja-aineita ja auttavat torjumaan työn, saasteiden ja stressin aiheuttamia vaurioita. Vesi on elintärkeää, sillä se estää elimistöä kuivumasta ja edistää ruumiinlämmön normaalin säätelyn ylläpitämistä. Oikea ruoan ravintoainetasapaino voi auttaa meitä nauttimaan elämästä enemmän ja sairastamaan vähemmän.

Kaikilla elimistön osilla on omat erityistarpeensa:

Silmät: A-vitamiini ja karotenoidit edistävät näön pysymistä normaalina.

Hampaat: Fluoridi edistää hampaiden mineralisaation ylläpitämistä, ja kalsium on tarpeellinen hampaiden pysymiselle normaaleina.

Luusto: Kalsium on tarpeellinen luuston pysymiselle normaalina, ja D-vitamiini, K-vitamiini, fosfori, magnesium ja sinkki edistävät luuston pysymistä normaalina.

Veri: Rauta, foolihappo ja B12-vitamiini edistää normaalia punaisten verisolujen muodostusta, kun taas K-vitamiini edistää veren normaalia hyytymistä.

Hermosto: C-vitamiini, magnesium ja B-vitamiinit, kuten B12, B6, biotiini, niasiini, riboflaviini ja tiamiini edistävät hermoston normaalia toimintaa.

Kudokset, iho: Sinkki sekä E- ja C-vitamiinit edistävät solujen suojaamista hapettumisstressiltä, kun taas A-vitamiini, riboflaviini, niasiini, biotiini ja jodi edistävät ihon pysymistä normaalina.

Lihakset: D-vitamiini, magnesium, kalium ja kalsium edistävät lihasten normaalia toimintaa.

Solut: C- ja E-vitamiinit, kloridi, kalium ja sinkki tukevat solujen terveyttä ja auttavat niitä uusiutumaan.